Fundering

Lillasyster och jag brukar ha sällskap på mornarna. Lillasyster åker till skolan och jag åker till arbetet. I morse när vi satt på tåget läste lillasyster tidningen Metro. Hon läste om domen i det s.k. Stureplansmålet. Mamma, sa lillasyster, det är en sak jag undrar. Oj, oj, tänkte jag. Det finns ju en hel del fakta i det målet som man inte direkt tycker är lämplig läsning för en tioåring. Och inte var jag så pigg på att förklara innebörden i begreppet våldtäkt - eller för all del i något ännu värre - i morgonrusningen. Jo, sa lillasyster, vad är det egentligen för skillnad mellan tingsrätt och hovrätt?

När lillasyster läst klart artikeln sa hon "Vilka svin".... Jag är förvånad och lite orolig att hon har saken så klar för sig. Men jag tycker hennes sammanfattning var mitt i prick.

Dags att återgår till ytligheterna med några stulna bilder.

11 kommentarer:

essko sa...

Ja, där förstår jag attt du pustade ut till slut. Och hade jag varit du hade jag känt mig nöjd med både barnet och min egen insats som förälder - uppenbarligen äger hon förmåga att urskilja såväl relevanta följdfrågor som rimliga spontana slutsatser:)

Gillar också din "övergång" från allvar till ytligheter - den balansen är ju viktig tycker jag. Det ena klarar sig inte utan det andra.

Ha en bra dag!

Johanna sa...

Vilken tös! Huvudet på skaft.... tänk att dom är så oändligt mycket smartare än man tror.... och vet om.... helt plötsligt så säger dom en massa smarta saker... rakt upp och ner. Blows me away sometimes!
Ha en bra dag!

Skatan sa...

Det är en klok ung dam som gör dig sällskap om morgnarna...


Ha en fin dag.

Skatan sa...

Hej! Nu har jag länkat dig. HOppas det är ok? Du får hojta om du misstycker, då tar jag bort dig omedelbums : )

Hejdå - igen!

Anonym sa...

Håller helt och hållet med henne ! Svin var ett passande ord...
*
Och snygga bilder du visar...
*
Ha en fin torsdag !
KRAM EVA

Skatan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
My White Cottage sa...

Jag tycker din dotter gjorde en helrätt bedömning av det hela! Klok dotter!

Fina bilder du visar, mycket snyggt!

Passar på att önska dig en fin helg!

Kram från Jenny

Lella sa...

Låter som en väldigt klok lillasyster!
Och nu till det ytliga, supersnygga bilder :o)

vinklar o vrår sa...

Det var mycket klokt sagt av lillasyster! Håller med henne helt! Och det var riktigt vackra inspirationsbilder du visar.
Kram / Maria

Poppins sa...

En bra sammanfattning av 10-åring med huvudet på skaft.

Vilka vackra bilder du visar. Var har du stulit dem någonstans? Hemma från er?
Jättefina inspirationsbilder - lugn och frid, ombonat och tryggt, långt borta från Stureplan... :)

pysseltanten sa...

Barn är klokare än vi tror ibland...
Man upphör aldrig att förvånas!

By the way; storgillar din blogg!

Kramizar