Palma de Mallorca

När jag var ung åkte jag och en vän till Mallorca på reseledarutbildning. Det blev aldrig några reseledare av oss; men det var fantastiskt att få tillbringa tio veckor på Mallorca. Vi åkte runt på ön, övernattade i kloster, tittade på olivodlingar, hängde på diskotek och på stranden.... Vi spenderade också mycket tid i Palma. Därför trodde jag att jag skulle känna igen mig och hitta i Palma. Men se det gjorde jag inte alls. Staden hade växt betydligt och påminde om att det är länge sedan jag var ung.

När vi klev av Palma-bussen på en underjordisk bussterminal hade jag ingen aning om var vi var och kunde knappt hitta det på kartan heller. Solen gassade och humöret sjönk som en sten hos storasyster och lillasyster. När en sådan där rundtursbuss med öppen övervåning lägligt stannade intill oss såg jag chansen att köpa mig fri från en katastrof.







Efter ett par timmars rundtur i Palma hade vi orienterat oss och hittade både Zara, Mango och El Corte Ingles.

1 kommentar:

Vilda tankar! sa...

Kultur och sevärdheter i all ära men inte till vilket pris som helst.
Ens gamla minnen präglas ju också av den ålder man befann sig i och sinnesstämningen.
Som en film som "är den bästa man sett"
Tio år senare samlar man ett gäng och ska se denna underbara film... då är det med helt andra ögon och det är lika bra att retirera för den var ju inte särskilt bra längre.

Mallorca är en fin ö och jag blir sugen på att åka dit när jag ser dina fina bilder som bjuder på så mycket mer än bara solstränder!
Kram Monica