Soffor

Under flera veckors tid har jag sökt efter en sömmerska.

I vårt vardagsrum har vi en tresitssoffa, två fåtöljer och en fotpall. Snygg modell. Fräscha. Inte slitna. Bekväma. Men - ganska - rutiga.... I rosa och turkos.... Ni förstår min frustration. Ni förstår att jag behöver en sömmerska.

Jag har valt bort att klä om möblerna. Men ett överdrag tänkte jag låta sy. Och äntligen har jag hittat min sömmerska. Hon kom hem till oss. Mätte soffan. Ritade upp ett pappersmönster i många delar. Räknade. Hoppet om att slippa se rutorna tändes. Hon berättade vad arbetet skulle kosta. Jag svalde en gång extra men kände att det ändå var acceptabelt med tanke på hur stort arbetet skulle bli. - Du behöver köpa arton meter tyg, sa hon.

I lördags åkte jag för att söka rätt på den inrednings- och tygaffär som jag blivit rekommenderad. Arton meter tyg fanns på inköpslistan. Jag kom fram strax före halvelvatiden och kunde konstatera att affären inte öppnade förrän elva. Jag tittade in genom fönstret. Åh, det såg lovande ut.

Jag fördrev tiden fram till öppningsdag i en klädbutik i närheten. En dryg halvtimme senare hade jag köpt en kjol, en kavaj, en klänning och ett halsband.

Dags att återvända till tygerna. Efter tre minuter i butiken insåg jag vad arton meter tyg skulle kosta.

På vägen hem stannade jag på Mio möbler. De kunde erbjuda mig två nya soffor till ungefär samma pris som sömnadsarbete och tyg. Lyckas jag sälja de gamla möblerna på Blocket går jag plus.

"min" soffa från Mio


Hittade du något tyg? frågade maken när jag kom hem. Nej, sa jag och gömde mina klädpåsar bakom ryggen. Men du och jag skulle behöva åka en sväng till Mio möbler.

Tänk, ibland blir det inte alls som man planerat.

13 kommentarer:

Tjohalia sa...

Det har du så sant i, tur att det ibland leder till bättre saker. Kram Sandra

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Ja du,Jag skulle nog inte våga säga till min man att jag vill ha nya soffer,Vi har bara haft dom i 1 år.Mvh Irene
Ps har också kassar bakom ryggen..

EVA / whiskyochchampagne sa...

Hahaha ! Jaa gubben behöver ju inte se allt...hihi !
Och visst är det så att nya möbler idag inte alltid är så fruktansvärt dyra...
***
Ha en skön helg !
KRAM EVA

Solsjö - Under en vind sa...

Å visst är det märkligt att det blir billigare att köpa nytt!! Men roligare förstås.... hi hi....

Önskar dig en riktigt skön helg! Kram!

Poppins sa...

Hehe, nej, det blir inte alltid som planerat. Men det kan bli lika bra ändå. Eller ännu bättre! Låter härligt med nya soffor.
Själv har jag färg på mina soffor och vill INTE ha en vit. Har en vit fåtölj med avtagbar klädsel som vi har lämnat in på kemtvätt ett par gånger. Men fåtöljen ser aldrig ren ut... Och det retar mig för den var dyr som attan men nu åker den snart ut.
kramar

Signes Vind sa...

Helt rätt - ut med det gamla o in med det nya!
Jag gjorde likadant i somras. Sålde sofforna på Blocket o åkte just till Mio o köpte Howardssoffa + fåtölj. Är sååååå nöjd (o mannen också faktiskt).

Villa elva-kulla sa...

Vilket mysigt inlägg, småskrattar igenkännande när jag läser, tänker ofta så själv...:)
Kul med lite nya kläder.
Ha de gott / Jennie

Dubbelörn sa...

Det kunde jag redan ha informerat dig *asg*.

Det är svindyrt!!!! Har klätt om två fåtöljer, tyg o tapetserarekostnaden var hanterbar bara p g a dessa fåtöljer nypris *skrattar*.

MIO soffan var också min favorit ända tills jag fick mannen dit o provsitta. Det var nobben direkt, spelar ingen roll om hur jag talade om form o elegans osv... så det blir en annan soffa fr MIO som kommer att gälla.

Kramar

My White Cottage sa...

Tänk hur det kan gå... Helt nya soffor är ju inte fel! Den där modellen är dessutom toppensnygg. Känner dessutom igen det där med kassar bakomryggen... *haha*

Ha en fin vecka!
Kramar Jenny

Skatan sa...

Hå-hå! Underbart! Så kan det gå :) Ja, ibland är det rackarns så dyrt att göra om saker, fullt fungerande saker. Du löste det hela på ett snyggt sätt!

Kram.

My White Cottage sa...

Har det blivit något soffinköp?!?
Ha en skön helg! Kramar Jenny

Brunkullan sa...

Haha...ja ibland händer det! Man tänker smart.
Du fick ju shoppa, och får nog två nya soffor istället;)

En bra dag tycker jag!

Susanne

vinklar o vrår sa...

fniss... så det kan gå :) De där sofforna har jag också sneglat åt ett par gånger!

Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
maria