Helt utan sponsorer

Min bloggvän Poppins skrev för några dagar sedan ett inlägg om reklam och produktplacering på bloggar som fått mig att fundera en del.

Jag har varit i närheten av denna fråga tidigare (här). Jag har reagerat över att vissa bloggare skriver om varor och tjänster på ett sådant sätt att man inte kan låta bli att undra över om de är sponsrade även fast de inte ens antyder att så är fallet. Det känns som om det urholkar trovärdigheten. Dessutom tilltalar det mig mer att läsa något som känns personligt och äkta än något som liknar en reklambroschyr. Själv har jag inga sponsorer så jag är kanske bara avundsjuk. Men jag vill i alla fall markera att när jag skriver att jag älskar en sak så älskar jag den så mycket att jag använder mina egna (eller makens) pengar för att köpa den.

Ett sidospår i denna fråga är att jag ibland retar mig på mig själv att jag är så "mainstream" när jag skriver om mina favoritsaker. Det känns ju inte precis som om man sticker ut hakan speciellt långt när man visar att man gillar Lexington, Ceannis, Designers Guild eller Mateus porslin. Nåja, å andra sidan får jag väl sträcka på mig för att jag ändå erkänt att i vårt hem finns även Kiss & Bajs.
Här tänkte jag skriva att detta är en garanterat reklamfri bild. Men så är det ju inte. Den uppmärksamme kan upptäcka namnet på ett stort svenskt försäkringsbolag. Som jag råkar ha flera av mina försäkringar i. Men som inte alls sponsrat denna blogg på något sätt.

5 kommentarer:

Johanna sa...

Håller med dig. Tycker det är så tråkigt att läas om lippgloss hit och handkräm dit. Speciellt på dom bloggar då jag VET att dom får pengar för att säga att en viss produkt är så himla bra. Jag menar... vem bryr sig egentligen om vad Blondinbella tycker och vad hon rekommenderar? Då kan man ju likaväl fråga sina egna ungar känns det som?!

Näjag harvar väl på i min blogg om ditten och datten. Allt är inte alltid intressant. Det medger jag. Men livet är ju så. Det går upp och ner.

Otroligt fin bild förresten. Får mig att längta till sommaren och fika i solen.

Ha en fin dag!

Anonym sa...

haha jag tyckte det var kul att du skrev mainstream :p trodde inte du använde sånna ord xD
åååh kiss och bajs är ändå finast ;D

Mamma med ambitioner sa...

Håller helt klart med dig. Jag gillar det du skriver om inredning och det märks att du älskar dina saker. Att köpa saker inte bara för pengar, utan även med hjärtat är min filosofi. Att vi är många med samma smak tyder på att vi inte behöver tillgjord reklam eller?

Poppins sa...

Ja, jag har ju inte heller någon smak som sticker av. Men vad är fel på att gilla Lexington och Mateus! Det visar ju bara att vi har god smak. :))

Dubbelörn sa...

Kan bara säga att jag håller med dig i allt. Man bara undrar vad som händer med en sådan Bella lite längre fram i tiden...

Kram