Mera surdeg

Jag är insnöad (haha!) på surdeg just nu. Frysen börjar bli full av mer eller mindre lyckade brödexperiment som mina döttrar inte vill hjälpa mig att äta upp. Jag drömmer om att baka som Martin med den underbara brödbloggen "Pain de Martin". Och boken "Surdegsbröd".

I boken finns ett kapitel där man kan kontrollera vad man gjort för fel om brödet inte blir som man hoppats. Idag blev bröden platta. Så blir det när man går till gymet medan de jäser istället för att vara hemma och stoppa in dem i ugnen vid rätt tillfälle.... Ja, det står inte exakt så i boken. Men det är andemeningen.

5 kommentarer:

Mrs. S sa...

Ha ha, jag håller också på med hans recept. Än så länge har jag bara gett mig på grundreceptet men vem vet...

Mamma med ambitioner sa...

Har aldrig provat att baka surdegsbröd. Jag tycker ditt brödbak ser lyckat ut. Ett gott te, smör, ost och marmelad mmm jag kommer gärna.Kram från snorfia:)

Poppins sa...

Jag är också pigg på att baka surdegsbröd - inspirerad av Bullar av stål.
Jag lovar, jag ska inte gå på gymet medan brödet jäser. Det är en plats dit jag inte går särskilt ofta.
kram från soffpotatisen

Jess sa...

Jag har inte bakat surdegsbröd, men det ser riktigt gott ut!
Kram

Vilda tankar! sa...

Surdegsbröd verkar vara det man skall syssla med för tillfället. Det och att virka sina egna sjalar...
Allt kreativt är bra och skam den som ger sig. Själv har jag inte börjat på något av det, men sitta att äta gott bröd insvept i en varm sjal känns annars helt rätt i dessa tider.
Kram