Lucia

Det är något speciellt och magiskt med Luciadagen. Det är som om vi en dag om året bor i ett annorlunda och förtrollat land. Alla är glada och förväntansfulla. Levande ljus brinner överallt. Staden doftar av kaffe och glögg.

Min dag började tidigt.... Snö, brinnande ved i eldkorgar, levande ljus och ett underbart Luciafölje på skolgården. Finaste och mest skönsjungande tärnan av alla var lillasyster. Såklart. På tågstationen bjöd tågbolaget på kaffe och pepparkakor. Utanför kontoret bjöd fastighetsägaren på kaffe, glögg och lussekatter. Därefter var jag tvungen att arbeta en timme eller så. Sedan var jag och klippte mig. Hela Karlavägsallén kantad av stora brinnande marshaller. Frisören bjöd på glögg. Dags för lunch. Spättafilé och faktiskt inte en glögg i sikte. Nu var det arbete ett par timmar igen. Hög tid för kontorets luciafirande. Sångfåglar till tärnor, gråsprängd stjärngosse på 60+ och tomtenisse med slips. Kaffe, lussekatter, pepparkakor. Och glögg förstås. Avrundade arbetsdagen genom att vara flitig en stund innan det var dags att åka hem.

Nu tror jag att jag ska gå och värma mig lite glögg. Det är ju trots allt bara Lucia en gång om året.

4 kommentarer:

Jess sa...

En glögg till är inte fel, som sagt det är ju faktiskt bara Lucia en gång om året!
Vilken härlig ljusbricka!
kram

Dubbelörn sa...

Låter som en helt underbar Lucia. Själv missade jag Lucian på tv, o såg inte en endaste glögg under hela dan. Glömde återigen Luciareprisen på kvällen. Får väl köra en Luciadag idag istället o se progr på SVT Play :D

Lysande ögonblick! sa...

MYS!!!

Vilda tankar! sa...

Någon har verkligen räknat ut det bra det här med Lucia i mitten på den mest stressade månaden.
Lucia får en att stanna upp en stund, le och känna av meningen med alltihopa.
Varm kram!