Hastighetsbegränsning

I närheten av mitt hem finns en smygväg som trafikeras relativt flitigt i rusningstrafiken. Vägen går genom ett skogsparti. Tidigt en morgon då jag körde där sprang en liten rävunge över vägen. Någon dag därefter hade rävungen tvillingbrorsan med sig och de lekte och rullade runt på vägen.... Det är fler än jag som uppmärksammat rävungarna. Från båda håll på vägen och med sisådär en tio meters mellanrum sitter stora handtextade pappskyltar "Kör sakta", "Akta rävungarna".... Varje morgon krypkör bilarna i konvoj genom skogen. Ingen vill ju vara den som kör ihjäl de stackars rävungarna.

I närheten av min arbetsplats finns en gata som heter Valhallavägen. Det är en livligt trafikerad gata i Stockholm. Valhallavägen är lång och på den finns flera grundskolor. Utanför skolorna finns inga handtextade pappskyltar. Där finns bara runda röd/gula plåtskyltar som det står 30 på. Sådana skyltar har tydligen inte alls samma status som pappskyltar för förbi skolorna ringlar inga köer av krypkörande bilar.

Visst ska vi värna om rävungarna och visst finns det fler barnungar än rävungar men är det inte en bra idé att vara rädd om båda sorterna?


Varje vår brukar jag noggrannt och omsorgsfullt klippa bort alla torra och risiga grenar på min Jackman-klematis. Jätteflitig är jag. Det enda som är trist är att den inte växer så mycket och inte blommar så mycket. Men himla omsorgsfull kan jag trösta mig med att jag varit. I år hann jag inte med klematisen. Eller så glömde jag.... I år är den jättestor och har massor av blommor.

Nu har jag planterat en flickklematis också; Miss Bateman. Tanken är att hon skall slingra sig upp i plommonträdet. Bara jag glömmer bort att klippa henne så ska det nog lyckas.

9 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Ja du det är väl samma fenomen som noshörningen Nelson som engagerade hela folket ;).

Hur tusan får du klematisen att överleva överhuvudtaget. Har köpt två o bägge har inte ens överlevt första sommaren...

Kram

Gårdsromantik sa...

Visst är det sant - det ovanliga väcker mer intresse - trist men sant.

Jag borde ju ha full blomm i trädgården som alltid glömmer klippning - förutom mina rosenspireor - dom klipper jag alltid och de är då för ynkliga - får göra som dig.

Kram Maud

Mys liv och hem sa...

Jag undrar också hur du får Klematis att överleva.Min levde en sommar max,sen var den stendöd..Ha en skön dag och jag hoppas att ni har varmare än vi som har ca 10 grader :(

My White Cottage sa...

Ja, ibland är vi människor rätt så märkliga i vårt beteende...

Vilka vackra klematisar! Jag hade en ljusrosa i vårt förra hus som slingrade sig upp i äppleträdet - det var så vackert!

Ha det gott! Kramar Jenny

Englagård sa...

Jag håller med om att man ska vara rädd om båda sorterna, både barn- och rävungar.

Vissa klematis ska man inte klippa, de grönskar och blommar på de gamla torra grenarna:)

kram karina

Poppins sa...

Ja, du! Det kan man nog fundera över... Jag förvånas ibland över att djurens livs ibland räknas högre än människor - och då är jag ändå djurvän! Men jag ser mig nog som människovän i högre grad. :)

Kul att du har en miss Bateman. Vi satte en förra året och den var såååå söt. I år klippte jag den och nu verkar den vara helt död. Ändå vet jag att olika klematis ska klippas på olika vis och läste ur boken hur jag skulle göra. Så jag tror också att jag ska börja glömma mina klematis.

kramar från Poppins

Lily of the valley sa...

En handskriven skylt sticker ut och gör många observanta ett tag. Man får ha variation för att människor ska "se".

Härliga klematisar! Jag kanske också ska strunta i mina klematisar till nästa år :D

Ha en härlig helg
kram Lily

Anonym sa...

Jag älskar bilderna på klematisarna! Tack för att jag får se dem!
/Hulda

vinklar o vrår sa...

Tänkvärda ord...

Roligt att du får klematisen att blomma överhuvudtaget :) Mina 2 som fanns här i trädgården har vi grävt upp och lagt i komposten. De var ingen vacker syn!

Önskar dig och familjen en trevlig midsommar!
Maria