Blomflugor


Mitt kök är invaderat. Av små, små äckliga flugor. Blomflugor - fast inte verkar de bo i blommorna. Nej, de sitter utspridda över väggar, kakel och köksluckor och hånler åt mig.... Krukväxterna har antingen åkt ut eller fått torka bort. Diskstället, fruktfatet, kryddväxterna - allt det där som gjorde att det såg ut som om någon bor här - har åkt ut. Flugorna kvar.... Soppåsen ut. Disktrasan ut. Flugorna kvar.... Lagerblad, kryddnejlikor, svavlet på tändstickor - alla huskurer testade. Flugorna kvar....

Den enda dekoration som finns i vårt kök just nu är glasen som står på bänken innehållande en oaptitlig blandning av vatten, vinäger och några droppar diskmedel. Varje morgon har ytterligare tusen flugor drunknat i glasen. En droppe i havet men det tillfredsställer lite av min hämndlystnad.

10 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Har två förslag...

1. Du köper en finurlig flugsmällare med batteri fr exempelvis C Ohlsson o så dänger du runt där hemma

2. du hyr min man som "värstadödaren"! Han går här hemma med Ohlssonsmällaren både ute o inne.

Inte en död sekund ;)

Kram

tina | pepparochvanilj.se sa...

Jag har ytterligare förslag: Dammsug i luften när de blir för många! Kanske ser löjligt ut för den som ovetandes får syn på dig, men det är faktiskt ganska effektivt! :D

Tack för din kommentar hos mig och Ja min man är faktiskt rätt så bra...när man tänker efter!:D

Kram Tina

EVA / whiskyochchampagne sa...

Du...det är inte små bananflugor som invaderat dig ? Lite brungula i färgen ?

De dödar man lätt genom att göra en fälla av lite vatten, lite äppelcidervinäger och 2 droppar Yes diskmedel ! Sätt det på ett fat och där kommer de små rackarna att drunkna :)

***
KRAAAM EVA

Poppins sa...

Man fattar inte var de kommer ifrån, de där otäcka små flugorna. Vi hade en period av dem på jobbet i våras men lyckades ta kål på dem med just en sådan blandning som du skriver om. Det är effektivt i alla fall.
Lycka till med bekämpningen!

Lily of the valley sa...

Usch! Vad äckligt! Innan man får bort dem! Jag brukar förvara mina fikon och pelargoner inomhus för det blir för kallt i förrådet! Tanken finns alltid där, om man har fått in "kryp" i hemmet! Läskigt!!!!
Lycka till med bekämpningen!
Kram Lily

Anonym sa...

Jag far just haft samma problem här JOBBIGT

Blomflugor sa...

Jag har också fått problem med nåt som flyger runt och irriterar. Trodde först att det var bananflugor, men efter att ha rensat ut sopor, frukt och annat så insåg jag att det måste vara nåt i blommorna. Läste på och hittade att blomflugor egentligen är en sorts myggor som lägger ägg i jorden. Man blir alltså inte av med de om man bara dammsuger de i luften...antingen slänger man hela blomman eller så bekämpar man larverna i jorden.

Anonym sa...

Svavel kan hjälpa mot blomflugor också...

http://www.husmorsknep.se/tandsticka_mot_blomflugor.asp

Christhel sa...

Jag har också massor av blomflugor, har hört man kan testa att köra ner otända tändstickor i krukorna ca 5 st i normal kruka, ska gå och köpa stickor och testa för det kryllar i mitt kök och allt annat är testat eller bortkastat.

Anonym sa...

Prova att hälla kokande vatten i diskhon, dom kan tydligen överleva i rören och häller man kokande vatten i diskhon så dör dom.
Hoppas allt går bra