Två fantastiska historier

I början av juni i år försvann vår motorbåt. Borta. Puts väck. Stulen.

För några dagar sedan var jag, maken och nio av våra vänner ute på en tur med en underbar gammal motoryacht. Berättelsen om hur det skeppet sänktes, bärgades och renoverades - det är en fantastisk historia som ni kan läsa mer om här.

Det var en vacker sensommarkväll, vi var på väg från Saltsjön in i Mälaren. Vi satt på akterdäck, drack champagne och småpratade. Senare skulle vi gå ner i salongen och äta en suverän middag (västerbottenpaj med löjrom, hängmörad biff med kantareller och vaniljpannacotta med färska bär). Vi passerade ett av alla de nybyggda och nyrustade områden som finns längs Stockholms stränder. Nedanför husen löpte en kaj och på ett ställe fanns en öppning i kajen med en hamnbassäng innanför. Vi gled sakta förbi och ett par sekunder fanns hamnbassängen i mitt synfält. Jag bokstavligen kände hur det snurrade som en tombola i Tingeltangel-hjärnan när den försökte bearbeta synintrycket. Så hör jag mig själv skrika. - Shit! Där inne ligger vår båt!

Alla ombord engagerade sig omedelbart och Kaptenen lade i backen. Maken hoppade upp på kajen för att utföra en okulärbesiktning. Han kom tillbaka på darriga ben. Det var vår båt! Buskörd och sliten men dock vår båt.

Dagen därpå ryckte sjöpolisen ut och kunde konstatera att skrovnumret överensstämde med vårt. Nu är båten beslagtagen, omhändertagen av försäkringsbolaget och förd till varv för besiktning.

Var inte det också en fantastisk historia?! Och våra vänner tyckte det allra roligaste var att jag skrek "shit".
Igår kväll var jag ute och tog några bilder av vårt hus.

12 kommentarer:

Mamma C sa...

Säger bara SHIT vilken himla tur ni hade att du var så himla observant. Mycket fina bilder på erat hus har du tagit oxå.
Kram Mamma C

Solsjö - Under en vind sa...

Ibland har man tur!!

Jag har faktiskt nästan varit med om samma sak! Min cykel blev stulen då jag läste på universitet. En kväll några veckor senare gick jag på stan och plötsligt stod då min cykel där i ett cykelställ! Fick ju inte ta den själv, men genom polisen fick jag igen den!

SHIT vilket fint hus ni har!

Kram och en skön helg!

Gårdsromantik sa...

Vilken tur att du hade korkgluggarn uppe!

Vilket underbart hus ni har.

Kram Maud

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Verkligen en solskenshistoria!

Kram Annica

Johanna sa...

Vad glad jag blir för er skull!!!! Vilken chock det måste ha varit...? Själv skulle jag inte bara ha skrikit "shit där är vår båt" jag hade nog gapat hela vägen upp på land. Konstaterat att det var vår båt, blivit vansinnig och besök varenda hus i området på jakt efter aset som tog den. Sen hade jag druckit så mycket champange för att stilla mina skakande ben att dom fått bära hem mig. Så det var tur att det inte var min båt och det var tur att jag inte var med. Men jag är glad för er skull. :)

Johanna

Johanna sa...

Kom på en sak. Påminner om en historia som min syrra var med om. Under det glada 90- talet så bodde hon en sväng i London. Glömde en kväll sin väska på bussen (dubbeldäckare) med allt i. Du vet plånbok, nycklar, kamera, cd- spelare... ja rubbet. Förtvivlan när detta upptäcktes och ren, skär panik när hon ringde hem till mamma. tre dagar senasre ringer bussbolaget. Chauffören hälsade att det kanske var dags att hämta väskan nu. För nu hade den åkt runt på bussen i tre dagar. Hon fick hämta väskan. Och ALLT var kvar. Det skulle aldrig hända mig. Jag är ju en sån person som dessutom blir rånad. ;)

Kram Jo.

Nettan sa...

Men säger som du:- SHIT !
Vad härligt att ni hittade eran bår, snacka om tur =0).
Hoppas allt ordnar sig...
Kram Nettan

Poppins sa...

Vilken fantastisk historia! Och så fantastiskt att få åka med den vackra båten Alba (och dessutom få äta en sådan fantastisk middag).
Hoppas nu att polisen får tag på de skyldiga också.
kramar från Poppins

Anonym sa...

Åh så underbart att du hittade eran båt! Jag hoppas verkligen att tjuvarna åker fast. Kram Sandra

My White Cottage sa...

Men shit, det är ju verkligen helt otroligt!!! Vilken tur!

Fina bilder på ert hus!

Kram Jenny

MARIA sa...

Mållös blev jag mitt i natten. Du kan nu byta jobb om du skulle vilja. Till privatspanare.
Grattis mitt i eländet.

Brunkullan sa...

Oj sån tur ni hade! Hoppas det löser sig nu med båten och allt:)

Så fint ert hus är upplyst:)
Vi måste fixa lite ny belysning på baksidan. Som det är nu är det becksvart där...

Susanne