Utmärkelse och bokutmaning

Tack snälla Fia med charmiga bloggen Bernsborg för den fina utmärkelsen. Jag är glad och stolt över att du tycker att jag är underhållande... Hoppas att jag får behålla utmärkelsen även fast jag fuskar lite och vidarebefordrar den till alla i min favoritlista.

Under sommaren fick jag också en bokutmaning av Poppins Trädgård. Bättre sent än aldrig sägs det - så här kommer mina svar.

1. Vilken bok läste du senast?
Under semestern läste jag en hel trave pocketböcker. Bland andra "Man utan hund" av Håkan Nesser, "Flickan under gatan" av Roslund & Hellström och " Skändad" av Khady Koita.

2. Vilken bok skall du börja på härnäst?
Jag har några böcker kvar i min pockethög. Det kan bli någon av dem. Dessutom läser jag just nu en handbok i fotografering som min mamma lånat ut. Men min lästakt är betydligt lägre när det inte är semester.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag har inte tänkt på den frågan tidigare men det ser ganska jämnt ut.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Nej, tvärtom. Är det en bok jag gillar oroar jag mig för att den skall ta slut för fort. Jag är ivrig och läser fort och, det får jag erkänna, slarvigt. Bra böcker händer det att jag läser en gång till i lugnare tempo.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Det är ganska slumpmässigt. Pocketböcker får jag ofta av min mamma. Inför en resa kan jag gå in i bokhandeln, titta på omslagen och läsa på baksidan och chansa. Köper jag inbundna romaner, kokböcker eller andra lite dyrare böcker väljer jag oftast någon jag fått tips om.

6. När blir en bok för lång?
En bra bok får gärna vara lång. Är den dålig blir den segläst oavsett hur tunn den är.

7. Läser du lika gärna på engelska som svenska?
Nej, det gör jag inte.

8. Viken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Inte alla kanske men några av dem... Jag nämner inte titeln men det är en bok där någon jag känner väl finns med, lätt maskerad, men fullt igenkännlig för den invigde.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?
Ja, det har hänt.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla?
Där finns mest romaner, därefter kommer kokböcker och inredningsböcker.

7 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Grattis till award och tack för att vi får läsa din utmaning!

Ha en go dag! Kram!

Tidsmästarinnan sa...

roligt med lite bok- och läsdetaljer om dig! Jag är inne i ett riktigt pocketstim nu efter sommaren.
Ha det så gott och grattis till din fina utmärkelse!

Poppins sa...

Det var kul att få veta lite mer om dina läsvanor. Ser på bilden boken Södermalmsmorden och blir lite nyfiken. Vad är det för en bok?

Grattis till utmärkelsen, I love your blog too!

Mamma C sa...

Grattis till din award. kul att få veta lite mer om vad du läser för något.
Kram Mamma c

Lilla Blanka sa...

Grattis till awarden!

Ja ibland är det svårt med utmaningar..har ett par som jag int gjort än heller.. :o

Kul att läsa lite om dig! Nu blev jag sugen på att börja med en härlig ny bok..har inte läst någon sen i början av sommaren..

Kram
Mia

Dubbelörn sa...

Jodu, vi har räknat ut detta. Dyrt, men välinvesterade pengar. Inga diskussioner längre om vem som får ta vin till maten när man är bortbjuden, åka iväg o handla det man glömt osv...

Men detta har nog sonen förträngt el glömt... Now it's payback time!! *skrattar rått*

hahahaha

Kramar

Skatan sa...

Kul att få veta lite mer om dig :)

Kram!