Calamares

Jag dröjer mig kvar i Spanien en stund.... Vid den spanska maten. För oss finns naturligtvis några mat-måsten i Spanien.
Paella förstås. Ytterligare presentation känns onödig.
Calamares. Friterade bläckfiskringar.
Tapas.

En annan favorit, som man bara kan köpa på förmiddagarna, är churros. Churros skapas av en deg som ringlas ner i varm olja, friteras och sockras. Lite som munkar eller donuts men mycket, mycket godare. Spanjorerna doppar dem i varm choklad men det gör inte vi.

Grillad fisk och skaldjur är inte heller fel. Eller gazpacho. För att inte tala om Jamon Serrano.
Kanske någon vill ha en liten skvätt av en kall och torr fino till tapasen. Eller en manzanilla. Spanien är ju sherryns land.

6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Trots att det är tidig morgon så vattnas det i munnen när jag ser dina skaldjursbilder ;). Här finns en som ääälskar skaldjur i alla former.

Tycker nog som du att halva resan är faktiskt maten :).

Kramar

Tidsmästarinnan sa...

jag håller med Dubblis, både om munvattnandet och att maten gör resan...
MUMS!!

Kram!

Tidsmästarinnan sa...

fast bläckfiskar är läskigt...

Mamma C sa...

Hörreduru nu sitter jag och dreglar vid datorn. Så mycket goda rätter du visade. Fiska och skaldjur är smaskens.
Kram Mamma C

My White Cottage sa...

Mmm, så mycket smaskens du visar oss! Det börjar kurra i magen direkt... Skaldjur är verkligen något man inte kan få nog av!

Vilken lägenhet ni verkar ha bott i på er semester i Spanien! Terassen med dess utsikt var helt fantastisk!!! Vilket place!!!

Ha en fortsatt bra vecka!
Kramar Jenny

Poppins sa...

Mamma Mia, vad ni har ätit gott (och mycket) på semestern! Jag blir sugen på spanska mat - jättegott!!!