Bygge pågår

Jag har semester den här veckan. Det känns inte som min "riktiga" semester än - den kommer senare. Den här veckan bygger min pappa och jag.

Före ombyggnaden hade vi två entréer till vårt hus. Eftersom vi ändå inte hade något hembiträde som kunde behöva en egen ingång tog vi bort den ena. Hallen slogs ihop med arbetsrummet och ytterdörren byttes mot en altandörr. Min idé och jag är mycket nöjd. Byggarna var hyggliga och rev bort den gamla skeva stentrappan och kvar hade vi - bokstavligt talat - ett hål i väggen.

Det är här pappa kommer in i handlingen. Snälla pappa har nu murat igen hålet och vi har påbörjat ett bygge. Att säga att vi bygger en altan är överdrivet, dessutom har vi redan en. Nej, den här är snarare i balkongstorlek fast inte så högt uppe. Och så kommer den att ha en trappa ner till marken. Där är morgonsol och jag ser framför mig hur vi skall sitta på trappan och äta frukost. Jag har noterat att vår familj gillar att sitta i trappor. På den nuvarande altanen sitter vi alla gärna i trappan även fast där finns både bord och stolar. Så detta skall bli en bred och sittvänlig trappa.

Innan bygget kunde börja fick jag i uppgift att åka till brädgården. Fransk träskruv, stolpskor, gjuta grov, förstärkta beslag, trallskruv och framförallt sisådär en trettio långa plankor som skulle upp på biltaket. En ny värld har öppnat sig för mig. Jag visste inte att alla dessa saker fanns att köpa. De har tidigare bara varit något mystiskt som hantverkare trollade fram ur innandömet på sina skåpbilar.... Ett raggtips kan jag ge också om någon behöver. Där är måååånga ensamma män på brädgården.

Bygget går till så att pappa bygger och jag står lite tafatt bredvid och försöker säga uppmuntrande saker. Emellanåt drar pappa ett streck på en planka och så sågar jag av vid strecket. Det är en bra uppgift. Den klarar jag av. Eller så säger pappa, Kan du hämta lite vatten? En ännu bättre uppgift. Den klarar jag definitivt av. Några gånger har jag överträffat mig själv och grävt en grop eller hållit i lodet.

För att inte vara helt sysslolös på min semester så har jag haft ett litet sidoprojekt. Jag har lekt stenläggare (dock utan bar överkropp) med de överblivna stenarna från uppfarten. Här är resultatet.
Avsikten är att det skall bli lättare att klippa gräset runt flaggstången. Nu återstår att klura ut hur jag skall dölja det fula fundamentet.

Det regnar idag. Bygget ligger nere och jag har kunnat konstatera att mina stenar inte flutit bort.

8 kommentarer:

Poppins sa...

Det var intressant att läsa om ditt byggande. Jag är inte heller så hemma med hammare och spik men jag brukar trösta mig med att jag är världens bästa hantlangare. Och vilken hantverkare klarar sig utan en sådan!
Ditt lilla sidoprojekt med flaggstången blev fint. Men hur du ska dölja fundamentet tål nog att fundera på. Om du måste? Du kanske ska framhäva den i stället med lite dekoration...
Ha det bra, du och pappa!
Kram

Spets och snor sa...

Oj så fint du gjort. Det är vackert med sten!

Poppins sa...

Hej igen! Ville bara säga att jag blir så varm om hjärtat när jag läser dina snälla kommentarer på min sida. Och att jag alltid blir så glad när jag kommer till dig och ser att du har lagt ut något nytt spännande att läsa!

Lily of the valley sa...

Stenläggningen blev jättefin. Jag håller med Poppins, att framhäva fundamentet istället för att dölja det. Det "visar" sig nog så småningom hur du ska göra.
Det är kul att vara hantlangare
Ha det bra
Kram Lily

Lynetmor sa...

Så fint det blev med den steinen der :-)

vinklar o vrår sa...

Vilket spännande byggprojekt och vilken snäll pappa du har! Lova att du visar det färdiga resultatet! Angående fundamentet så kanske du kan bygga upp en hög med mindre runda stenar runt den...? Svårt!

Signes Vind sa...

Kul att läsa om dina projekt. O kul att du har din pappa som hjälper dig.

Anonym sa...

Det här tycker jag var jättefint. verkligen en bra idé. Om jag ngn gång skaffar mig en flaggstång så ska de vara likadant som du gjort.