Gröna Lund

Fredag morgon bjöd på vackert väder. Vi tar båten till Grinda, sa jag. Badar på stranden hela dagen och äter middag på restaurangen på bryggan och tittar på solnedgången. Vi tar båten till Gröna Lund, sa maken. Lillasyster fick bestämma. Hur tror ni det gick? Just det, Gröna Lund vann.

Nöjesfältet Gröna Lund har en egen liten hamn där man kan lägga till med sin båt. Ett mycket trevligt sätt att ta sig dit om man har möjlighet. Framförallt ett helt underbart sätt att ta sig hem när fötterna är trötta och det är evighetslångt till alla parkerade bilar. Då köper man istället en kall coca-cola, hoppar ner i båten, lägger upp fötterna och puttrar ett varv genom Djurgårdskanalen i solskenet.

Lillasyster åkte en massa attraktioner som jag knappt vågar titta på. Själv åkte jag den senaste berg-och dalbanan, Kvasten, en gång. Det är lagom för en häxa som jag. I övrigt roar jag mig med att spana på människor. Det är underbart att iaktta människor. På ett nöjesfält finns alla sorter och det gör det extra roligt. Gamla, unga, propra, trashiga, tjocka, smala, vackra, fula, arga, glada, rika, fattiga, Stockholmare, turister.... Eftersom jag är en vänlig och fördomsfri själ tänker jag naturligtvis inga elaka tankar när jag tittar på mina medmänniskor utan konstaterar bara att vi alla är väldigt olika och att många saker som vore helt otänkbara för mig tydligen är helt tänkbara för andra.

Precis då lillasyster och jag ätit upp en stor sockervadd och mina händer kändes som doppade i Karlssons klister mötte vi en av mina arbetskamrater vars fru jag aldrig träffat tidigare. Jag sträckte tanklöst fram handen för att hälsa och - ja, ni förstår säkert resten.

Ikväll kommer storasyster hem från scoutlägret!!!

2 kommentarer:

Poppins sa...

När jag och min bror var små fick vi alltid göra en Köpenhamnsresa på sommarlovet. För att det skulle bli rättvist fick min bror bestämma ena året vart vi skulle och jag det andra året. När han fick bestämma blev det antingen Tivoli eller Bakkens nöjesfält. När jag fick bestämma blev det Zoologiske Have.

Nöjesfält har aldrig haft den där riktiga dragningskraften på mig, men precis som du tycker jag det är mysigt att gå omkring och titta på folk. På Tivoli finns dessutom en vacker miljö att trivas i.

Ha det det så mysigt nu när dottern kommer hem. Får höra om hon träffat kungen :)

kram från ett regnigt Skåne

Lella sa...

Roligt att läsa om ditt Grönanbesök!
Var själv där med min man och min lillebror(inte så liten, 21år och 2 meter lång..) Hur som helst så åkte vi Katapulten och jag får ett lätt hysteriskt röstläge när detta kommer på tal :o)Prova den gärna, adrenalinkick av högsta kvalitet.
Kvasten var helt ok, kändes som jag skulle slå av mina fötter bara=lång tjej. Håller med dig om att halva nöjet är att spana in sina medmänniskor på detta nöjesfält :o)