Utmaningen

Nu har jag funderat klart och bestämt mig hur jag skall anta utmaningen. Jag önskar så att jag hade kunnat skapa några vackra collage men det har jag inte lärt mig än så det får bli bilder på rad.

Jag är ingen nostalgisk saksamlare, att fynda på loppisar tillhör inte mina fritidssysselsättningar. Jag föredrar definitivt rena ytor framför prylar. När jag ser mig omkring tycker jag om det mesta jag ser men det är få saker jag verkligen skulle ha svårt att skiljas från om jag var tvungen. Jag har tidigare visat några favoriter som till exempel flaggmuggar och Mateus-porslin. Men det är saker som jag tar fram när jag använder dem och sedan ställer undan igen. Tanken är att med mina tre favoriter visa tre saker som är ständigt närvarande och som symboliserar något viktigt för mig.

Min första favorit är två kolteckningar som min farmor gjort. De är signerade år 1916 och jag vet att hon gick på konstskola i Berlin då. Jag fick nyligen tavlorna av mina snälla föräldrar men jag har beundrat dem i hela mitt liv; först när de hängde hos farmor och sedan hos mamma och pappa. Förutom att jag tycker om tavlorna i sig så symboliserar de minnet av min farmor, banden till min familj och ett arv att vidarebefordra till mina barn.


Min andra favorit är ett modernt skåp avsett för uppladdning. Ibland önskar man att det var så enkelt att man kunde koppla in sig själv i skåpet och bli lite piggare efteråt. Men tyvärr inte. Mobiltelefoner, kamerabatterier och mp3spelare fungerar det däremot utmärkt på. Skåpet får symbolisera en modern design utan överdrifter som tilltalar mig. Det visar också att det är underbart med kreativa människor som istället för att reta sig på de evigt förekommande sladdarna gör något åt dem... Jag gav skåpet till min man i julklapp. Jag tror inte riktigt att han förstod finessen och jag var tvungen att inse att jag snarare köpt det för att jag tyckte om det än för att jag trodde att han skulle göra det. Så skåpet kan också symbolisera att man tänker fel ibland. (Jag fick själv av min man bland annat en mojäng som gör att man kan trådlöst kan sända ljud från en mp3spelare till en radio.... ???? Så man kan säga att det blev oavgjort i matchen feltänkta julklappar.)


Min tredje favorit är en Nain-matta som vi ropat in på auktion. Det var jättespännande och min man höll på att få hjärtstillestånd för han ville så gärna ha den. Jag skötte budgivningen, var cool och lyckades köpa den utan att det blev ett överpris. Den får symbolisera glädjen i att få köpa och äga vackra ting och lyckan i att vara överens.

Jag skickar utmaningen vidare till Sextiotalsvillan, http://sextiotalsvillan.blogspot.com/.

4 kommentarer:

Poppins sa...

Jag har kikat in här varje dag, nyfiken på vad du skulle bjuda på. Ser att du verkligen har tänkt till och valt ut tre favoriter. Tavlorna är helt underbara. Blev din farmor aldrig konstnär? Talangen hade hon i alla fall.
Laddningsskåpet - så praktiskt! Ibland blir man ju vansinning på alla prylar som ska laddas upp. Här en kombination av form och funktion. Och så mattan - förstår spänningen på auktion. Själv har jag inte alls talang för sådant. Och inte nerverna heller, tror jag.
Nu känns det som om jag känner dit lite mer när du visat upp dina favoriter. Kram

vinklar o vrår sa...

Får börja med att tacka för utmaningen, roligt att du vill se mina favvo-saker!
Men vilka vackra tavlor. Vad roligt att du ville dela med dig av dem! Hon var verkligen duktig, din farmor. Laddningsskåpet var ju supersmart, har aldrig sett något liknande innan. Och det finns inget som slår "ruset" man får av att buda på auktion, men det gäller som sagt att inte visa det ;-)
Nu ska jag fortsätta klura på vilka som är mina favvisar... =)

Signes Vind sa...

Tack för visningen av favoritprylar - vilket smart skåp - har aldrig sett något liknande. Var har du hittat det? Våra tekniska prylar ligger alltid på laddning i köket o det är inte så roligt.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.